czwartek, 8 stycznia 2015

Fishing for souls, lub alegoria niderlandzka

Połów Dusz, Adriaen van de Venne
Fishing for souls , czyli Połów dusz to obraz ze Złotego Wieku malarstwa flamandzkiego pędzla Adriaena Pietersz van de Venne, 1614 (z Delft, tuż za miedzą).
Przedstawia on alegorycznie połów dusz, a raczej walkę o dusze pomiędzy 'rybakami' katolickimi i protestanckimi.
Jak na alegorię przystało, przystaje mi ona idealnie do naszych czasów, kaznodziei świeckich, islamskich, chrześcijańskich i wyrywania sobie nawzajem naszych dusz (w ich mniemaniu).

Wybrałem ten obraz szukając ilustracji do poniższego tekstu.Tekst powstał jakoś w 2000-2002 ale go zgubiłem.
Przyszedł mi do głowy dziś na nowo, samoistnie się odtwarzając, gdy z mediów zasypuje nas lawina informacji o rozmaitych (nie)stety z religią związanych światowych napięciach i naprężeniach, zaparciach i tykających bombach również w Holandii, gdy za oknem leje jak z cebra w ten styczniowy dzień piętnastego roku pobytu (z przerwą) w Holandii...


Alegoria niderlandzka

Dookolny wiatr
Co tak deszczu pełen
Że nie lata ptak
Tylko pływa niebem

Równina równości
Dobrobytu mit
Tygiel obfitości
To różności szczyt

Niskoziemny kraj
Bez szansy ratunku
Bo zapatrzył się
W drogę bez kierunku

Pracowity naród
Obcymi rekami
Ciągle chłonny wygód
Mamoną się mami

Przeludniony ląd
Co nadal oazą
Tu gdzie jest mój kąt
Z dumą i odrazą


...czy jakoś tak, bo jak mówiłem, zgubiłem go dawno temu i przyszedł mi do głowy dziś na nowo, samoistnie się odpominając...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz